Sophämtning

Sophämtningen inom ett område är kommunens ansvar. Den som sköter sophämtningen är antingen kommunen själva eller en entreprenör som är anlitad av kommunen.
Viktiga punkter gällande sophämtning

  • Alla som bor i kommunen får betala för sin sophämtning. För flerbostadshus är det föreningen eller fastighetsägaren som står för avgiften.
  • Man betalar en fast avgift baserat på antalet tömningar, storlek på kärlet och vissa fall betalar man för tömningsvikten på sitt sopkärl.
  • Ofta ordnar entreprenören även hämtning av grovsopor, trädgårdsavfall, farligt avfall eller liknande en eller ett par gånger om året. Detta avfall ska annars lämnas på återvinningscentraler eller miljöstationer.

Sophämtning lite mer info

Vid flytt är det kommunen man i första hand ska kontakta för att avsluta eller påbörja sin sophämtning. Tänk på att kostnaderna kan variera beroende på vilken grad av service du vill ha och vilken mängd sopor som behöver hämtas. Även om kommunen inte ställer höga krav på sopsortering kan det vara bra att källsortera och kompostera för att minska produktionen av hushållssopor och för att spara på samhällets energi och resurser. Sophämtning kan oftast avslutas och påbörjas när som helst och har inga bindningstider eller uppsägningstider.

För mera information, besök din kommuns hemsida.

Aktiviteter

Avsluta/påbörja sophämtning i samband med flyttdatum (sophämtning kan avslutas och påbörjas när som helst och har inga bindningstider eller uppsägningstider)

Jaa artikkeli / Dela artikeln
Facebooktwitterlinkedin
By  Admin | 20-03-2014 |
Comments (0)