Nettiliittymän irtisanominen muuton yhteydessä Suomessa

Oletko muuttamassa? Tässä tapauksessa sinun täytyy päättää, otatko nykyisen nettiliittymäsi mukaan uuteen kotiisi vai irtisanotko sen. Miten nettiliittymän irtisanominen muutossa tapahtuu? Se riippuu useista tekijöistä. Saatat löytää paremman tarjouksen ja haluat siksi irtisanoa nykyisen nettiliittymäsi. Mutta muitakin syitä voi olla. Tässä artikkelissa käymme läpi kolme eri tilannetta ja selitämme, mitä sinun tulee tehdä nettiliittymäsi kanssa kussakin tilanteessa.

Tilanne 1: Olet muuttamassa ja olet löytänyt paremman tarjouksen.

On aina hyvä idea tarkistaa nykyinen nettiliittymäsi ennen muuttoa. Maksatko liikaa? Onko uudessa osoitteessasi parempia diilejä? Tai onko uudessa osoitteessasi saatavilla kuituyhteys, kun sinulla on tällä hetkellä vain DSL? Jos et ole vielä selvittänyt tätä, voit helposti vertailla tarjouksia netissä:

Jos löydät todella paremman tarjouksen, sinun on irtisanottava nykyinen nettiliittymäsi. Tarkista tässä tapauksessa aina nykyisen sopimuksesi ehdot. Sopimuksessa on nimittäin yleensä minimisopimuskausi (usein vuosi).

Jos olet vielä tämän minimisopimuskauden sisällä, et voi vain irtisanoa liittymääsi. Tällaisessa tilanteessa voit yleensä maksaa palveluntarjoajallesi irtisanomismaksun. Maksat silloin kertamaksun, jolla voit silti päästä irti nettiliittymästäsi ennenaikaisesti. Arvioi siis itse, onko liittymän irtisanominen vielä tämän jälkeen sen arvoista.

Jos minimisopimuskautesi on jo päättynyt, muista noudattaa yhden kuukauden irtisanomisaikaa.

Miten voit irtisanoa nettiliittymäsi tässä tapauksessa?

Tarkista ensin, onko internet-sopimuksesi minimisopimuskausi jo päättynyt, ja sen jälkeen mikä on irtisanomisaika. Kun olet varma, että voit irtisanoa nykyisen nettiliittymäsi muuton yhteydessä, voit ilmoittautua uuden nettipalveluntarjoajan asiakkaaksi.

Tärkeää: irtisano vanha nettiliittymäsi vasta, kun olet saanut vahvistuksen uudelta palveluntarjoajaltasi. Näin varmistat, ettei sinulle tule nettiyhteyden katkosta. Monet internetpalveluntarjoajat tarjoavat apua vanhan nettiliittymän irtisanomisessa. He eivät voi tehdä sitä puolestasi, mutta he auttavat sinua irtisanomiskirjeen laatimisessa tai lähettävät sinulle irtisanomiskortin, jonka avulla voit helposti itse irtisanoa vanhan nettiliittymäsi.

Nainen suunnittelee muuttoaan Suomessa käyttäen kannettavaa tietokonettaan kodikkaasti sängyllä istuen: Tärkeä muistilista nettiliittymän irtisanomisesta ja mukana ottamisesta muuton yhteydessä.
Kuva Stokpic

Tilanne 2: Olet muuttamassa ja nykyinen palveluntarjoajasi ei toimi uudessa osoitteessasi

Kaikki internetpalveluntarjoajat eivät toimi koko Suomessa. Saattaa siis olla, että nykyinen internetliittymäsi ei toimi uudessa osoitteessasi. Tässä tapauksessa sinun ei auta muu kuin irtisanoa internetliittymäsi ja vaihtaa toiseen palveluntarjoajaan. Postinumerohaun avulla voit helposti tarkistaa, mitkä palveluntarjoajat ovat aktiivisia uudessa osoitteessasi.

Voi myös olla, että nykyinen palveluntarjoajasi toimii uudessa osoitteessasi, mutta ei tarjoa samaa tyyppistä yhteyttä. Jos sinulla on esimerkiksi nyt kuituyhteys, mutta uudessa osoitteessa ei ole kuitua saatavilla, se voi joskus olla pätevä syy sopimuksen (ennenaikaiseen) irtisanomiseen. Tarkista tämä tietenkin nykyiseltä palveluntarjoajaltasi. Jokainen palveluntarjoaja käsittelee tämän eri tavoin.

Miten voit irtisanoa internetliittymäsi muuton yhteydessä?

Tarkista ensin, pystyykö nykyinen internetpalveluntarjoajasi tarjoamaan liittymääsi uudessa osoitteessasi. Jos näin ei ole, ota yhteyttä palveluntarjoajaasi hyvissä ajoin ennen muuttoasi (vähintään 4 viikkoa) ja kysy, miten voit irtisanoa liittymäsi.

Tarkista myös minimisopimuskautesi pituus. Jos minimisopimuskautesi on jo päättynyt, irtisano liittymäsi tavalliseen tapaan (katso tämän artikkelin ensimmäinen kappale). Jos minimisopimuskautesi on yhä voimassa, kysy palveluntarjoajaltasi, voitko irtisanoa sen perusteella, ettei nykyistä pakettiasi ole saatavilla uudessa osoitteessasi. Tämä ei kaikissa tapauksissa onnistu helposti, sillä palveluntarjoaja haluaa tietenkin myydä sinulle toisen liittymän.

Irtisano liittymäsi tässäkin tapauksessa vasta, kun olet ilmoittautunut uuden internetpalveluntarjoajan asiakkaaksi ja saanut vahvistuksen liittymispäivästä.

Muuttotodistus

Jos voit todellakin irtisanoa liittymäsi ennenaikaisesti, nykyinen internetpalveluntarjoajasi saattaa pyytää sinulta muuttotodistusta. Seuraavat asiakirjat voivat toimia muuttotodistuksena:

  • Vanhan asunnon vuokrasopimuksen päättymistodistus
  • Vanhan asunnon myyntisopimus
  • Uuden asunnon vuokra- tai kauppasopimus
  • Uuden osoitteen väestörekisteriin ilmoittamisen todistus.

Tilanne 3: Aiot muuttaa yhteen jonkun kanssa, jolla on jo internetliittymä

Kun muutatte yhteen, on hyvin todennäköistä, että teillä molemmilla on jo internet-sopimus. Yhteisessä uudessa kodissanne tarvitsette luonnollisesti vain yhden internetliittymän. Valitettavasti internet-sopimuksen irtisanominen tästä syystä ei aina ole mahdollista. Jos olet vielä minimisopimuskauden sisällä, voi olla, että palveluntarjoaja veloittaa sinulta koko loppusopimuskauden abonnementsmaksut.

Siksi on järkevintä, että sinä ja kumppanisi tarkistatte, voidaanko kumpikin internet-sopimus jo irtisanoa. Voitte sitten irtisanoa sen liittymän, joka ei ole enää minimisopimuskaudessa. Jos molemmat olette vielä minimisopimuskaudessa, ottakaa molemmat yhteyttä palveluntarjoajiinne. Saattaa olla, että toinen palveluntarjoajista on joustava ja voi tehdä poikkeuksen. Jos kumpaakaan internet-sopimusta ei voida irtisanoa ennenaikaisesti, teillä on valitettavasti jonkin aikaa kaksinkertaiset internet-kustannukset.

Miten voit irtisanoa internet-sopimuksesi, kun muutat yhteen?

Tarkistakaa molempien nykyiset internet-sopimukset ja irtisanokaa se, joka ei ole enää minimisopimuskaudessa. Koska tässä tapauksessa sinun ei tarvitse vaihtaa uuteen internet-palveluntarjoajaan, irtisanominen on helppoa. Ota yhteyttä palveluntarjoajaasi puhelimitse ilmoittaaksesi irtisanomisestasi. Muista noudattaa yhden kuukauden irtisanomisaikaa.

Puhelinnumeron säilyttäminen muuton yhteydessä

Pidät todennäköisesti siitä, että voit säilyttää nykyisen lankapuhelinnumerosi uuteen osoitteeseesi. Jos pysyt samalla aluekoodialueella, se on aina mahdollista. Jos muutat alueelle, jolla on eri suuntanumero, et voi säilyttää kiinteää numeroasi. Jos haluat säilyttää nykyisen numerosi, ilmoita siitä uudelle palveluntarjoajallesi.

KPN:n internetin irtisanominen muuton yhteydessä

Jos sinulla on tällä hetkellä KPN:n internet- tai kaikki-yhdessä-paketti ja haluat irtisanoa sen muuton yhteydessä, tässä kerrotaan, miten voit järjestää irtisanomisesi KPN:ssä:

  • Ensimmäisen vuoden jälkeen kaikilla kiinteän internetin sopimuksilla on yhden kuukauden irtisanomisaika. Ota siis viimeistään kuukautta ennen muuttopäivääsi yhteyttä KPN:ään.
  • Nopein tapa irtisanoa on puhelimitse. Irtisanomisesi käsitellään silloin välittömästi.
  • Jos haluat mieluummin irtisanoa sopimuksesi verkossa tai kirjeitse, käsittely kestää kaksi viikkoa. Lisätietoja löydät KPN:n muuttosivulta.

Internetliittymän irtisanominen muuton yhteydessä

Oletko asiakas jollakin Suomen internetpalveluntarjoajalla? Tässä on ohjeet, miten voit irtisanoa liittymäsi muuton yhteydessä:

  • Ota yhteyttä palveluntarjoajaasi viimeistään kuukautta ennen muuttopäivääsi. Voit soittaa heidän asiakaspalveluunsa tai käyttää heidän tarjoamaansa puhelinnumeroa.
  • Voit myös irtisanoa liittymäsi postitse tai verkossa olevalla irtisanomislomakkeella.

Telfortin kaltaisen palvelun irtisanominen muuton takia Suomessa

Jos olet asiakas suomalaisella palveluntarjoajalla, joka vastaa Telfortin kaltaista toimijaa, voit järjestää irtisanomisen muuton yhteydessä seuraavasti:

  • Varaudu yhden kuukauden irtisanomisaikaan.
  • Ota yhteyttä palveluntarjoajasi asiakaspalveluun heidän ilmoittamaansa numeroon.
  • Voit myös irtisanoa sopimuksesi kirjeitse tai verkossa olevalla lomakkeella.

Mistä tulee ottaa huomioon vertailtaessa internetliittymiä tai kaikki yhdessä -paketteja Suomessa?

Kun vertailet puhelin- tai kaikki yhdessä -paketteja, on viisasta ensin miettiä, mitä tarvitset. On myös hyvä pohtia tarjolla olevien kuukausihintojen rakennetta vertailutyökaluissa. Käymme läpi vaihtoehtoja meidän kaikki yhdessä -pakettien vertailutyökalustamme, mutta näitä tietoja voi soveltaa useimpiin verkosta löytyviin hintavertailutyökaluihin.

Määritä tarvitsemasi paketti

Kaikki palveluntarjoajat tarjoavat erilaisia paketteja. Yleisin vaihtoehto on kaikki yhdessä -paketti, joka sisältää puhelimen, internetin ja television. Voit myös valita vain internetin ja puhelimen tai pelkän puhelinliittymän. Harkitse siis, mitä palveluyhdistelmää tarvitset.

Selvitä kulutustottumuksesi

Tarkastele vanhoja laskujasi selvittääksesi, kuinka paljon normaalisti käytät kiinteää puhelintasi. Näin voit arvioida, mikä paketti sopii sinulle parhaiten. Useimmissa liittymissä puhelut veloitetaan minuuttipohjaisesti, mutta on myös paketteja, joissa voit puhua rajattomasti Suomessa, Euroopassa tai jopa maailmanlaajuisesti. Monet ihmiset käyttävät nykyään matkapuhelintaan enemmän kuin kiinteää linjaa. Ehkä sinäkin? Arvioi, kuinka paljon todella käytät kiinteää linjaa. Ehkä sinulle riittää vain internet- ja tv-liittymä.

Päätä, mitkä muut vaihtoehdot ovat tärkeitä

Kaikki yhdessä -pakettien hinnat riippuvat muun muassa internetin nopeudesta ja lisävaihtoehdoista televisiossa. Mieti, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä. Haluatko erittäin nopean internetin tai lisäteemakanavia televisioon? Ilmoita tämä valitessasi vaihtoehtoja.

Kiinnitä huomiota hintojen rakenteeseen

Hintavertailutyökalussamme näet suoraan keskimääräisen kuukausihinnan, jonka maksat kuukaudessa. Huomioi, että tämä on keskiarvo. Monissa tapauksissa ensimmäiset kuukaudet saat tervetuliaisalennuksen. Tämä alennus on huomioitu kuukausihinnassa. Tämä tarkoittaa, että toisena vuonna saatat maksaa korkeampaa kuukausihintaa, koska tervetuliaisalennus ei enää päde. Kun klikkaat ’Lisätietoja’-välilehteä, näet tarkalleen, kuinka kuukausihinta on rakennettu. Näin et joudu yllättäviin tilanteisiin.

Tarkista palveluntarjoajan asiakaspalvelu

Älä anna halvimman hinnan ohjata sinua täysin, vaan katso myös minkälaista asiakaspalvelua eri telekommunikaatiopalveluntarjoajat tarjoavat. Tarkista verkossa palveluntarjoajan maine: onko asiakaspalvelu helposti tavoitettavissa? Miten he käsittelevät häiriöitä? Nämä ovat kaikki seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon pohdinnassasi.

Jaa artikkeli / Dela artikeln
Facebooktwitterlinkedin
Kommentit (0)